Warsztaty dla Rodziców

Warsztaty ­- to zajęcia grupowe, podczas których uczestnicy w bezpiecznym otoczeniu mają okazję odkrywać w sobie nowe możliwości i eksperymentować z nowymi doświadczeniami. Celem warsztatów jest zwiększanie świadomości, lepsze zrozumienie siebie, ale także własnego dziecka oraz poszukiwanie nowych, twórczych rozwiązań codziennych problemów. Tematyka warsztatów obejmuje szeroko rozumiane zagadnienie wychowania dziecka, ale także jego rozwoju psychoruchowego. Warsztaty  prowadzone są w ramach 3 – godzinnych cyklicznych spotkań.Wychowanie bez porażek – warsztaty umiejętności wychowawczych:

  1. Rozwój psychofizyczny małego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia)
    Jak Przebiega rozwój psychofizyczny dziecka? Co to są kroki milowe? Jakie sygnały powinny nas zaniepokoić, a jakie są normalne w rozwoju dziecka?
  2. „Jak od najmłodszych lat uczyć dziecko porządku, żeby nie wychować bałaganiarza?”
    Czy nie macie czasami wrażenia, że połowa waszych rozmów z dziećmi dotyczy sprzątania? A efekty i tak są niewielkie. Zachowajcie jednak spokój i skorzystajcie z naszych wskazówek, jak uczyć dziecko porządku.
  3. Jak rozmawiać z dzieckiem na trudne tematy (rozwód, śmierć, choroba, seks?)
    Jest wiele spraw, o których musimy rozmawiać z dziećmi. W niektórych przypadkach musimy, choć tego bardzo nie chcemy. Śmiertelna choroba bliskich dziecka lub jego samego, nagła śmierć kogoś bliskiego, rozstanie rodziców to trudne tematy, o których musimy rozmawiać z dziećmi. W takiej sytuacji należy pamiętać, że uczucia dziecka są odwrotnie proporcjonalne do zmysłowego postrzegania świata. Mniejsze dzieci mniej rozumieją, ale głębiej odczuwają. Dlatego z pięciolatkiem rozmawiamy inaczej niż z dwunastolatkiem, nawet jeżeli obydwie rozmowy dotyczą tej samej sprawy.
  4. Rozwój uczuć u dziecka
    Osiągnięcie przez dziecko pełnej dojrzałości emocjonalnej jest procesem długotrwałym. Jeżeli rozwój emocjonalny we wczesnych stadiach ontogenezy przebiega pomyślnie, można oczekiwać dalszego prawidłowego kształtowania się uczuć. Natomiast wszelkie zakłócenia rozwoju emocjonalnego we wczesnym dzieciństwie utrudniają, a niekiedy uniemożliwiają osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej. Dziecko nie rodzi się z gotowym repertuarem reakcji emocjonalnych jako odpowiedzi na specyficzne bodźce. Reakcji tych uczy się w toku nabywania doświadczenia indywidualnego. Jak wspierać ten rozwój? Jak nauczyć dziecko radzenia sobie z własnymi emocjami?
  5. „Bunt dwulatka” – jak sobie z nim radzić
    Drugi rok życia jest okresem przełomowym. W tym czasie dziecko staje się coraz bardziej samodzielne. Potrafi mówić, chodzić, zaczyna kontrolować swoje potrzeby fizjologiczne. Daje mu to poczucie niezależności, którą manifestuje w złości. Dwulatek psoci, grymasi, bo chce w ten sposób udowodnić sobie i innym, że jest już na tyle dorosły, że może sam o sobie decydować. Jego myślenie jest w konflikcie z poczuciem bezpieczeństwa. Jak sobie z nim radzić?
  6. „Mam dość tego dzieciaka!” –  jak radzić sobie z trudnymi emocjami, kiedy jest się rodzicem?
    Czasami trudne zachowania czy wymagania naszych dzieci, nakładające się na inne trudności życiowe, po prostu przekraczają granice naszej wytrzymałości. Oto niektóre spośród najczęstszych sytuacji wywołujących u rodziców stres, a także wskazówki dotyczące tego, jak można sobie z nimi radzić.
  7. „Jak bronić swojego terytorium przed dziećmi?”Czy masz wrażenie, że Twoje dziecko zawłaszczyło cały dom dla siebie? Jak znaleźć miejsce dla siebie szanując uczucia i potrzeby wszystkich członków rodziny?
  8. „Mamo, tato nie mogę zasnąć” – jak sobie radzić z problem zasypiania dziecka?
    Często, w drugim roku życia dziecka, jego pora pójścia spać łączy się z całą masą problemów. Czasami kłopoty utrzymują się dłużej. Dowiedz się, jak sobie z tym radzić.
  9. Mamo, tato. Boję się” – jak sobie radzić z dziecięcymi lękami
    Wystraszony maluch odruchowo zwraca się do rodziców o pomoc. Jak nie zawieść oczekiwań dziecka i pomóc mu uporać się z lękiem? Każde dziecko przeżywa chwile grozy, chwile prawdziwego, paraliżującego strachu, przed którym nawet najbardziej kochający rodzice nie są w stanie go uchronić. Mogą jednak sprawić, by sytuacje te nie zdarzały się często, a przede wszystkim, by malec umiał zapanować nad lękiem.
  10. Trening czystości – jak go wprowadzać?
    Wielu rodziców odczuwa niepokój, ucząc swoje dzieci korzystania z nocnika. Uwagi rodziny i znajomych, którzy mają TO już za sobą, wcale nie są pomocne… Oto kilka wskazówek, kiedy rozpocząć oraz w jaki sposób prowadzić trening czystości.
  11. „Mamo, tato kim jestem?” – tworzenie się obrazu siebie u dziecka
    Środowisko rodzinne jest pierwszym środowiskiem w życiu dziecka. To rodzice przekazują pierwsze wzorce do naśladowania, to w rodzinie dziecko nawiązuje pierwsze kontakty z innymi ludźmi, zdobywa pierwsze doświadczenia. To, jacy są rodzice, jakie prezentują postawy wychowawcze, jaką stwarzają atmosferę wychowawczą w rodzinie rzutuje na to, jakie dziecko wychowają, o jakiej osobowości, jakim spojrzeniu na świat i samego siebie. Jak nauczyć dziecko pozytywnego patrzenia na własną osobę? Jak wspierać kształtowanie się pozytywnego obrazu własnej osoby u dziecka?
  12. Co lepsze przedszkole czy niania?
    Długie urlopy wychowawcze odeszły w przeszłość. Urlop macierzyński trwa tylko kilkanaście tygodni i wiele kobiet czuje się potem zmuszonych do powrotu do pracy. Powrót do pracy oznacza konieczność oddania dziecka komuś pod opiekę. Pomagamy odpowiedzieć na pytanie, jakie rozwiązanie będzie w tej sytuacji najodpowiedniejsze.
  13. Kara czy nagroda, co lepsze?
    Czym jest kara? A czym jest nagroda? Jak stosować te dwa systemy wychowawcze? Czy na pewno są skuteczne?
  14. „Niania – pomoc w opiece czy nowy członek rodziny?
    Kim jest niania? Czy to jedynie pomoc w opiece nad dziećmi czy nowy członek rodziny? Jak dokonać dobrego wyboru?
  15. Bajki terapeutyczne – jak je pisać?
    Każde dziecko miewa jakieś lęki… Niektóre z nich są dla nas dziwaczne lub nawet absurdalne. Nie jest o nich łatwo rozmawiać z dzieckiem i je wyjaśnić. Nie oczekuj, że Twój szkrab Ci racjonalnie i logicznie wyjaśni o co chodzi. Dla dzieci są one jednak bardzo rzeczywiste i mogą na nie nawet bardzo mocno wpływać. Czy bajki terapeutyczne mogą im pomóc w radzeniu sobie z lękami? Co to jest bajka terapeutyczna? Jak ją napisać samemu?
  16. Elementy integracji sensorycznej w pracy z dzieckiem
    Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg przyjmuje informacje ze zmysłów, a potem segreguje je, eliminuje i interpretuje, aby dać adekwatną do sytuacji odpowiedź. Wszyscy jesteśmy świadomi występowania i działania zmysłu smaku, węchu, wzroku oraz słuchu. Ale większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że nasz układ nerwowy odbiera i rejestruje informacje o dotyku, ruchu, sile grawitacji i pozycji ciała. Tak jak oczy odbierają bodźce wzrokowe i przekazują je do mózgu w celu zinterpretowania, tak wszystkie zmysły posiadają receptory odbierające informacje i wysyłające je do mózgu. Komórki znajdujące się w skórze przekazują dane o sile, temperaturze dotyku, struktury w uchu wewnętrznym rejestrują ruch i zmiany pozycji głowy, a receptory w mięśniach, stawach i więzadłach warunkują świadomość pozycji ciała. Te trzy podstawowe zmysły leżą u podstaw rozwoju psychoruchowego dziecka. Jeśli proces integracji sensomotorycznej jest prawidłowy, doprowadza do wytworzenia u dziecka postaw niezbędnych do dalszego, pełnego sukcesów i zadowolenia życia. W przypadku większości dzieci proces integracji sensorycznej rozwija się w sposób naturalny w wyniku typowych aktywności dla wieku dziecięcego. Planowanie ruchu jest naturalnym efektem tego procesu, podobnie jak umiejętność wykonywania reakcji adaptacyjnych na bodźce sensoryczne. Niestety u niektórych dzieci integracja sensoryczna nie rozwija się w wystarczającym stopniu. W takich przypadkach mogą pojawić się problemy w nauce, rozwoju lub problemy z zachowaniem.
  17. „Nudzi mi się” – zabawy rozwijające twórczość i wyobraźnię dziecka
    Jak stymulować rozwój dziecka? Jak je zainteresować? Jak spędzić z nim aktywnie czas, gdy ma się go tak mało…
  18. Jak rozpoznać wadę wymowy u dziecka? – zabawy logopedyczne oraz rozwój mowy u dziecka
    Dziecko poznaje świat, dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia i uczucia. Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy rodzic, aby umiejętnie kierować jej rozwojem. Bez tej wiedzy możesz dziecku zaszkodzić, wymagając tego, czemu sprostać nie może, czy też lekceważąc, przeoczając niepokojące sygnały.
  19. „Muzyka w pracy z dzieckiem” – wykorzystanie instrumentów muzycznych w pracy z dziećmi jako element rozwijający procesy poznawcze –elementy  muzykoterapii
    Nikt już dzisiaj nie kwestionuje, że muzyka wpływa na nasze nastroje i emocje, uspokaja, poprawia nastrój i rozładowuje stres, albo irytuje, pobudza agresje. Okazuje się, że poprzez muzykę bardzo wcześnie możemy wspierać i stymulować zmysły dzieci, a przez to rozwijać ich wrodzone talenty. Odpowiednio dobrana muzyka pozytywnie oddziałuje już na dziecko w łonie matki, które od dwudziestego szóstego tygodnia słyszy rytm i melodię!
  20. „ Widzę świat” – rozwój wzroku u dziecka, jak rozpoznać wady wzroku
    Jak rozwija się zmysł wzroku u dziecka? Jakie sygnały mogą nas niepokoić? Kiedy powinniśmy udać się do specjalisty? Jak stymulować wzrok?
  21. „Dojrzałość szkolna” – czy moje dziecko może iść już do szkoły?
    Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, społecznego i fizycznego i emocjonalnego, który umożliwia mu przystosowanie się do wymagań szkoły. Jest ona wynikiem dwóch procesów nakładających się na siebie a mianowicie dojrzewania dziecka i procesu uczenia się. Jak rozpoznać czy dziecko może już iść do szkoły?