DIAGNOZA I KONSULTACJA PSYCHOLOGICZNA

Konsultacja diagnostyczna to rozmowa z psychologiem, której celem jest ustalenie głównego problemu osoby zgłaszającej się do gabinetu oraz określenie jej oczekiwań wobec pomocy psychologicznej. W wyniku konsultacji psycholog wskazuje, korzystając z własnej wiedzy i doświadczenia, adekwatny do problemu sposób pomocy:

  • diagnozę psychologiczną (w przypadku dziecka z trudnościami szkolnymi oraz emocjonalno-poznawczymi),
  • indywidualne konsultacje psychologiczne (w przypadku osób, które chcą pogłębić wiedzę o nieświadomych mechanizmach zachowania, wpływających negatywnie na ich sposób przeżywania świata, determinujących okresowe kryzysy życiowe, brak satysfakcji z życia rodzinnego i zawodowego),
  • rodzinne konsultacje (w przypadku rodzin borykających się z trudnościami wychowawczymi, trudnościami w relacjach, będących w kryzysie).

Diagnoza psychologiczna dziecka w wieku przedszkolnym, szkolnym i gimnazjalnym składa się z:

  • wywiadu psychologicznego przeprowadzanego z rodzicami dziecka (ewentualnie: analizy opisu funkcjonowania dziecka w szkole lub przedszkolu sporządzonego przez nauczyciela, pedagoga szkolnego),
  • obserwacji dziecka podczas badania psychologicznego i swobodnej aktywności w gabinecie psychologicznym,
  • rozwiązywania przez dziecko testów psychologicznych.

Diagnoza psychologiczna może dotyczyć następujących obszarów funkcjonowania dziecka:

  • Poziomu rozwoju intelektualnego,
  • Poziomu rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka,
  • Sprawności procesów pamięci i uwagi,
  • Zaburzeń procesów lateralizacji,
  • Poziomu sprawności motorycznej i graficznej rąk,